August 05, 2011

Tips Kurangkan Lapar Dan Dahaga (time puasa)

Pejam Celik...dah masuk hari ke 5 kita berpuasa, 
maknanya tinggal 26 hari lagi la kita puasa kan..
macam xsabar plak nak raya kan sky ni..haha....

hah...
tadi ada layan2 internet tadi..jumpa petua ni...dalam Gempak
petua untuk yang puasa je la..yang xpuasa..duk diam2.. =p

1) Korang WAJIB la sahur...kalau tak,mana nak dapat tenaga kan..
2) Baca la doa makan dulu, jangan la sampai mengantuk sangat doa pon lupa kan...
3) Gumpal nasi 3 ketul, baca surah al-ikhlas 1kali, dan makan 1 kepal/gumpal (ulang sampai cukup 3 kepal/gumpal). lepas tu korang makan la nasi macam biasa  
4) lepas makan nasi sume, korang makan la 7 biji kurma. Setiap biji kurma yang korang makan, dahulukan dengan selawat dahulu. Jadi nya 7 kali la selawat..

InsyaAllah..dengan izin Nya, korang terutama yang bekerja di bawah panas terik/ buruh dapat tahan sehingga berbuka..


Sekadar berkongsi.Selamat Berpuasa =)

Wallahualam



6 memBebEL:

cheqwa said...

ooh,xtau pon tips ni.yang sahur tu tau la.sahur makan 5 pinggan nasi tahan posa dak?..haha.thanks for the tips.. ^_^
nak cuba amalkan :)

ney said...

wah, boleh cube ni. selama ni pon pena dgr kalau xnk lapar, makan kurma tyme sahur. btw, tenkiu for da info n selamat berpuasa=)

Still alive said...

ohoiii...cm 2 kaa..
ngat leh mlantak belahak smp bunyi2 bru bhnti~~haha

Sky8Men said...

cheqwa: sme2 kita amalkn aa... =)

ney: sme2..slamat brpose gk.. =)

cik still alive: ohoii..ye2..btl tu..kita melantak smpai bunyi azan, bru la berkat,n tenaga pon byk leh,nt leh blogwalking kn2..?haha.. =p

Still alive said...

hahha....
tapi law bsaho bnyk2...tapi ttb snyap pon...
berkat ke x??
haha=p

Sky8Men said...

tetiba snyp cmne 2 aa

Segalanya Tertera Di Sini..hehe...Jangan Takut aa =p

Sign by Danasoft - For Backgrounds and Layouts

Related Posts with Thumbnails